אומדן כיתה ד

לאומדן יש שימוש רב.

כאשר בתחום בית ספר אומדן יעזור לכם להבין את המספרים והמתמטיקה בצורה טובה יותר.

כאשר אתם "בחיים האמיתיים" לאומדן יש שימוש רב. הרבה פעמים תרצו לדעת בערך את התוצאה של תרגיל ולא בא לכם להשתמש במחשבון.

בדף זה 10 תרגילים בנושא אומדן ותובנה מספרית.

תרגילים

פתרונות וידאו

פתרונות לתרגילים 1,2,3,4,9,10 המופיעים בהמשך.
ניתן לדפדף בין הפתרונות על ידי לחיצה על העיגולים המופיעים למעלה.

תרגיל 1
מבלי לחשב הכניסו את הסימן גדול או קטן בין הביטוי הבא:
32 + 45         44 + 31

פתרון
בצד ימין יש שני מספרים שכל אחד מיהם גדול מהמספר המקביל לו בצד השמאלי:
45 > 44
32 > 31
ואם כל אחד משני המספרים גדול יותר גם הסכום גדול יותר. ולכן:
32 + 45  >  44 + 31

תרגיל 2
השלימו את התרגילים הבאים:

  1.   108 + 95 =  ____ + 107
  2.    46 – 143 = _____ –  150
  3.   31  –  80 =  25 –   ____

פתרון
108 + 95 =  ____ + 107
108 גדול ב 1 מ 107 לכן צריך להוסיף ל 107 מספר הגדול ב 1 מ 95.
את 96.
108 + 95 =  96 + 107

46 – 143 = _____ –  150
150 גדול ב 7 מ 143.
לכן צריך לחסר מ 150 מספר הגדול ב 7 מ 46 והוא 53.
46 – 143 =  53 –  150

31  –  80 =  25 –   ____
המספר 25 קטן ב 6 מ 31.
לכן צריך להשתמש במספר הקטן ב 6 מ 80 והוא 74.
31  –  80 =  25 –  74

תרגיל 3
ידוע התרגיל 600 = 24*25.
מה תוצאות התרגילים:

  1. = 24*50
  2. = 12*25
  3. =12*50

פתרונות

= 24*50
בכפל כאשר מכפילים את אחד המספרים פי 2 התוצאה כולה גדלה פי 2.
לכן:
1200 = 2* 600 = 24 * 50

= 12*25
וכאשר מחלקים את אחד המספרים ל 2 התוצאה קטנה פי 2.
300 = 2 : 600 = 12 * 25

=12*50
כאשר מכפילים את אחד המספרים פי 2 ומחלקים את השני ל 2 התוצאה נשארת כמו שהיא.
600 = 12 * 50.

תרגיל 4
בכיתה יש בערך 33 תלמידים.
בשכבת כיתה ד יש 6 כיתות.
מה בערך מספר התלמידים בשכבת כיתה ד?

  1. 230
  2. 180
  3. 150
  4. 250

תשובה
ניתן לעגל את המספר 33 ל 30
ואז לבצע את תרגיל הכפל:
180 = 30 * 6
תשובה: בשכבת כיתה ד יש בערך 180 תלמידים.

תרגיל 5
מחסרים מ 1,000 מספר גדול מ 200 התוצאה היכולה להתקבל היא:

  1.   900
  2.   850
  3.   800
  4.   750

פתרון
אם היו מחסרים 200 היינו נשארים עם 800.
מכוון שמחסרים מספר הגדול מ 200 אנו נישאר עם מספר הקטן מ 800.
התוצאה היחידה שהיא מתחת ל 800 היא 750 ולכן זו האפשרות המתאימה היחידה.
750 זו התשובה.

תרגיל 6
ידוע כי:
2000 = 40 * 50
2500 = 50 * 50
האם התוצאה של 46 * 50 קרובה יותר ל 2000 או ל 2500?

פתרון
המספר 50 לא משתנה לאורך כל התרגילים.
המספר 46 קרוב יותר ל 50 מאשר ל 40 לכן תוצאת הכפל קרובה יותר ל 2,500.

 

תרגיל 7
מבצעים את התרגיל 62:6.
בכמה צריך להגדיל את 62 על מנת שתתקבל תוצאה ללא שארית.

פתרון
אנו יודעים ש 10 = 6 : 60. כלומר זה תרגיל ללא שארית.
לכן המספר הבא שניתן לחלק ל 6 ללא שארית הוא 66.
תשובה: צריך להוסיף ל 62 את המספר 4.

הערה: 66 זה המספר הקרוב המתחלק ב 6 אבל כמובן שניתן להגיע למספרים נוספים המתחלקים ל 6, למשל 72 שגם הוא מתחלק ל 6.

תרגיל 8
ביום ג פיני מתחיל ללמוד חשבון בשעה 12 ויש לו שני שעורית רצופים שכל אחד מיהם נמשך 45 דקות. לאחריהם הוא הולך הביתה.
באיזו שעה פיני הולך הביתה?

פתרון
90 = 2 * 45
90 דקות הם שעה וחצי.
לכן פיני הולך הביתה בשעה 13:30.

תרגיל 9
ידוע כי 69 = 23 + 23 + 23.
מה פתרון התרגיל 3 : 69 ?

פתרון
23 נכנס ב 69 3 פעמים. לכן:
3 = 23 : 69.

תרגיל 10
מבלי לחשב את התוצאה. האם תוצאת התרגילים הבאים היא זוגית או אי זוגית?

  1. 26 + 89
  2. 57 – 109
  3. 77 + 99  + 100

פתרון

כאשר מחברים או מחסרים שני מספרים זוגיים התוצאה היא זוגית.

כאשר מחברים או מחסרים מספר זוגי ומספר אי זוגי התוצאה היא אי זוגית
לכן 26 + 89  הוא אי זוגי.

כאשר מחברים או מחסרים שני מספרים אי זוגיים התוצאה היא זוגית. לכן 57 – 109 הוא זוגי.

77 + 99  + 100
ניתן לפצל את התרגיל לשני תרגילים
77 + 99   שני מספרים אי זוגיים שסכומם זוגי.
ואז מוסיפים מספר זוגי, 100, ולכן תוצאת התרגיל כולה זוגית.

 

מספר דוגמאות לחישוב על ידי עיגול:

  1. 600=30*20≈30*22
  2. 2000=40*50≈36*50
  3. 1800=20*90=23*88
  4. 100=1000:10≈1040:11

עוד באתר:

 

שאלה שאלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.