בדף זה קישורים למידע מקיף על נושאים שונים בתחום הטריגונומטריה + מידע בסיסי על השימוש בפונקציות הטריגונומטריות
נושאים בטריגונומטריה
נושאים ל 3,4,5 יחידות
- היכרות עם הפונקציות הטריגונומטריות.
- מציאת צלע – כיצד למצוא זווית במשולש ישר זווית.
- שימוש במחשבון בטריגונומטריה.
- מציאת זווית – כיצד למצוא זווית במשולש ישר זווית.
- טריגונומטריה במשולש ישר זווית (דף קשה יותר).
- טריגונומטריה במשולש שווה שוקיים.
- טריגונומטריה במרובעים.
נושאים ל 4-5 יחידות
(הנושאים הם המשך לקישורים הקודמים).
- טריגונומטריה: הבע באמצעות a.
- משפט הסינוסים.
- משפט הקוסינוסים.
- חישוב שטח משולש על פי צלעות והזווית בינהן.
- שטח מקבילית טריגונומטריה.
- זהויות טריגונומטריות.
- משוואות טריגונומטריות.
- טריגונומטריה במרחב.
- תיבה טריגונומטריה.
- פירמידה מלבנית טריגונומטריה.
קישורים לדפים על פי שאלונים
- טריגונומטריה שאלון 182 (לשעבר 801 – 3 יחידות).
- טריגונומטריה שאלון 381 (לשעבר 802 – 3 יחידות).
- טריגונומטריה במרחב 3 יחידות.
- טריגונומטריה 4 יחידות.
- טריגונומטריה במרחב 4 יחידות.
- טריגונומטריה 5 יחידות.
- טריגונומטריה במרחב 5 יחידות.
בהמשך הדף סיכום הנושאים המרכזיים בטריגונומטריה ופתרונות מלאים לשאלות מהבגרות.
הגדרת הפונקציות הטריגונומטריות
הפונקציות הטריגונומטריות מקשרות בין גדלים של זוויות במשולש לגדלים של צלעות במשולש. כלומר מאפשרות לנו למצוא גודל של זווית על פי גודל הצלעות וגודל של צלעות על פי גודל הזווית ומידע נוסף.
בשלב ראשון ההתייחסות היא למשולש ישר זווית בלבד.
פונקציית הסינוס – sin a
סינוס של זווית מבטא את היחס שבין הניצב שמול הזווית לייתר.
- תרגילים המשתמשים בפונקציית סינוס.
פונקציית קוסינוס – cos a
קוסינוס של זווית מבטא את היחס שבין הניצב שליד הזווית לייתר.
- תרגילים המשתמשים בפונקציית קוסינוס.
פונקציית הטנגס – tg a
טנגס של זווית מבטא את היחס שבין הניצב שמול הזווית לניצב שליד הזווית.
- תרגילים המשלבים את שלושת הפונקציות הטריגונומטריות סינוס קוסינוס טנגס.
- תרגילים העוסקים רק במציאת צלע או מציאת זווית בעזרת הפונקציות הטריגונומטריות הללו.
מכאן והלאה חומר המתאים לתלמידי 4-5 יחידות.
חישוב שטח משולש על פי שתי צלעות והזווית שבניהן
שטח משולש שווה למכפלת שתי צלעות בסינוס הזווית שביניהן.
משפט הסינוסים
משפט הסינוסים: צלע במשולש לחלק בסינוס הזווית שמולה שווה לצלע אחרת במשולש לחלק בסינוס הזווית שמולה. וזה גם שווה לפעמיים רדיוס המעגל החוסם את המשולש.
מתי משתמשים במשפט הסינוסים ?
משתמשים במשפט הסינוסים כאשר נתונים לנו במשולש :
1) שתי זוויות וצלע
2) שתי צלעות וזווית
3) זווית ורדיוס המעגל החוסם או צלע ורדיוס המעגל החוסם.
שימו לב: בסופו של תרגיל המשתמש במשפט הסינוסים תגיעו לביטוי מהסוג:
sin X = Y
אם הפתרון של ביטוי זה הוא X=20 אז גם המשלים ל 180 מעלות הוא נכון x=60.
עליכם לבדוק אם שני האפשרויות יכולות להתקיים על פי תנאי השאלה.
דוגמה מספרית:
sin X= 0.5
X=30 ויש גם את האפשרות X=150.
עליכם לבדוק אם שתי האפשרויות מתאימות לתנאי השאלה.
- תרגילים ומידע נוסף על משפט הסינוסים.
משפט הקוסינוסים
משפט הקוסינוסים מאפשר למצוא בעזרת 2 צלעות במשולש וקוסינוס הזווית שביניהן את גודל הצלע השלישית. כמו משפט פיתגורס רק במשולש שאינו ישר זווית.
על פי המשפט צלע בריבוע שווה לצלע בריבוע ועד צלע בריבוע פחות פעמיים מכפלת הצלעות (שאינם הצלע) כפול קוסינוס הזווית שביניהן.
עוד באתר:
- גיאומטריה – מדרך מקיף לצורות שונות. תאוריה ותרגילים.
- בגרות במתמטיקה 4 יחידות – תיאוריה ותרגילים לנושאי השאלונים.
דוגמאות לשאלות בטריגונומטריה מתוך בגרויות
שאלון 804 קיץ 2016 מועד ב שאלה 5
נתונים
AD ו CE תיכונים הנפגשים בנקודה M.
AD=12, CE=9 ס"מ.
CMD=40∠
- סעיף א. ? =MC, MD.
נקודת המפגש של התיכונים מחלקת את התיכונים ביחס של 1:2 כאשר החלק הגדול יותר קרוב לקודקוד.
לכן אם AM=X אז MD=2X.
AM+MD=3X=12
X=4
לכן MD=4.
EM=Y, MC=2Y
EM+MC=3Y=9
Y=3
לכן MC=6. - סעיף ב. BC=?
במשולש ΔCMD על פי משפט הקוסינוסים:
(DC² = MD² + CM² -2MD*CM* COS(∠CMD
(DC² = 4² + 6² – 4*6*2*COS (40
DC²=16+36-48*0.766
DC²=52-36.768
DC²=15.232
DC=3.9
BC=2DC=2*3.9=7.8
תשובה: BC=7.88 ס"מ. - סעיף ג. MCD∠ = ?
על פי משפט הסינוסים במשולש ΔMCD.
MD / sin MCD = DC / sin DMC
sin MCD =(MD * sin DMC) / DC
sin MCD = (4* sin 40) / 3.9
sin MCD = 0.66
MCD = 41.3∠ או 138.7
138.7 אינה אפשרית משום שבמשולש מול הצלע הגדולה נמצאת הזווית הגדולה והצלע MC=6 ס"ממ וגדולה יותר מהצלע MD=4 ס"מ לכן MCD∠ לא יכולה להיות זווית קהה. - סעיף ד. SADB = ?
MDB= 180- ∠CMD – ∠MCD∠
98.7=180-40-41.3 – סכום זוויות ב ΔMDB שווה ל 1800 מעלות. - BDA=180-∠MDB=180-98.7=81.3∠ – סכום זוויות צמודות הוא 180 מעלות.
- SADB = (BD*AD*SIN BDA) :2
SADB = (3.9*12*SIN 81.3) :2
SADB = (3.9*12*SIN 81.3) :2 =22.39
תשובה: שטח המשולש הוא 22.39 סמ"ר.
חורף 2016 שאלון 804 שאלה 5
נתונים:
משולש ישר זווית ΔABC. זווית B=90∠.
CE גובה ליתר.
AD חוצה זווית.
AC=10 ס"מ.
CAB=500∠ מעלות.
א. חישוב שטח משולש CFD.
על מנת לפתור זאת עלינו למצוא צלע במשולש ΔCFD.
ולאחר מיכן נמצא גם זוויות.
- במשולש ΔACD.
tan 25 = CD/AC
CD= tan 25 * AC
CD=O.466*10=4.66 - CAD=50/2=25∠ – מכוון ש AD הוא חוצה זווית.
- במשולש ΔACD.
CDA=180-90-25=65∠ – סכום זוויות במשולש הוא 1800. - במשולש ΔAFE
EFA = 180-90-65=25∠ – סכום זוויות במשולש הוא 1800. - CFD=∠EFA=65∠ – זוויות קודקודיות שוות.
- FC=CD=4.66 – במשולש ΔFCD מול זוויות שוות נמצאות צלעות שוות.
- FCD=180-65-65=50∠ – סכום הזוויות במשולש ΔFCD הוא 180 מעלות.
- SFCD= (4.66²*sin 50) :2
SFCD= 16.657:2=8.32
ב. מציאת אורך הקטע FB.
- במשולש ΔABC.
tan 50 = BC / AC
BC = AC * tan 50
BC = 10 * 1.19=11.9 - במשולש ΔCFB על פי משפט הקוסינוסים:
FB²=CB² + FC²-2FC*CB*cos 50
FB²=11.9²+4.66²-2*11.9*4.66*0.64
FB²=141.61+ 21.715-70.98
FB²=92.345
FB=9.61
ג. חישוב הרדיוס החוסם של משולש ΔFEB.
- משולש ΔFEB הוא משולש ישר זווית FEB=90∠.
- FB הוא קוטר המעגל החוסם את המשולש – זווית היקפית השווה ל 90 מעלות נשענת על קוטר.
- r=FB/2=9.61:2=4.805.
שלום,
האם יש אפשרות לחשב את הסינוס של זווית שגודלה 60 מעלות בעזרת משפט פיתגורס?
תודה מראש.
שלום
משפט פיתגורס לא משתמש בזוויות, לכן אין משמעות לנתון של זווית 60 מעלות לשימוש במשפט פיתגורס.
אולי הדף הבא יציע דרך אחרת שאינה טריגונומטריה
https://www.m-math.co.il/geometry/triangle/right-triangle-30-60-90/
איזה זהויות משתמשים בהן כאשר מדובר בשאלה של טריגו במישור שאלון 581
שלום
זה קישור לדף נוסחאות של בגרות 5 יחידות.
מופיעות שם רק חלק מהזהויות שנלמדות
ניתן להגיע לדף גם על ידי חיפש נוסחאות מתמטיקה 5 יחידות.
https://meyda.education.gov.il/files/Exams/5-MATH-Formula.pdf
יש זהויות נוספות שנלמדות ובחלקן כמעט ולא עושים שימוש.
https://www.m-math.co.il/trigonometry/trigonometric-identities/trigonometric-identities/
האם t an (x)כפול cos (X) שווה ל)sin (x?
שלום
כן.
אבל במקרים מסוימים, כמו חקירת פונקציה צריך לשים לב לתחום ההגדרה של tan x.
אם אני מקבל שאלה של ״הבע באמצעות״ בטריגו וזה יוצא נכון אבל לא בדיוק כמו בתשובות.
זה נחשב תשובה נכונה?
שלום
אני מניח שאתה מתכוון לבחינות בגרות ואני לא מעוניין להשיב בשם משרד החינוך בנושא.
דווקא לא ,זה מבחן לא קשור למשרד החינוך.
שואל בכללי,האם יש לך מושג
שלום
אם אני הייתי מעביר מבחן והייתה סטייה קטנה לאחר שכל הדרך נכונה לא הייתי מוריד נקודות.
אם יש לי משולש שידוע לי גודלם של שלושת הזוויות וצלע אחת שלו, איך אפשר למצוא את אורך הצלעות הנוספות?
תודה רבה!
ניסיתי להשתמש במשפט הסינוסים אבל איכשהו יצאה לי תוצאה במינוס – שזה כמובן לא יכול להיות אורך של צלע…
שלום
הדרך היא משפט הסינוסים.
כנראה שיש לך טעות חישוב.
ניתן לתרגל משפט סינוסים כאן
https://www.m-math.co.il/trigonometry/law-of-cosines/
היי שלום
יש לכם אולי שיטה קלה ללמוד את הטריגונומטריה בבעיות מילוליות?
אני יודעת את הבסיס, אך בבעיות מילוליות הידע פתאום נעלם..
שלום
לחפש משולשים ישרי זווית בהם יש מספיק נתונים כדי ליצור משוואה.
או
לחפש משולשים שאינם ישרי זווית שבהם אפשר להשתמש במשפט הסינוסים / קוסינוסים.
לא יודע אם זה קל, אבל זו דרך המחשבה.
היי איך אני מוצאת צלעות במלבן אם נתון לי רק כמה צלע אחת שווה??
אשמח ממש לתשובה~!
צריך נתון נוסף.
כשהנעלם למטה אז איזה פעולה עושים
שלום
מכפילים במכנה המשותף, שהוא בטריגונומטריה פשוטה לרוב הנעלם עצמו.
ממליץ לעבור על הדף מציאת צלע.
https://www.m-math.co.il/trigonometry/finding-triangle-side/
ומציאת זווית
https://www.m-math.co.il/trigonometry/finding-triangle-angle/
היי, תוכל לכוון אותי לפתרון בבעיה הבאה?
במשולש ABC מעבירים את התיכונים: AE, BD.
נתון כי משולש MBE שווה צלעות.
חשב את זוית B.
אני יודעת שבמשולש שווה צלעות כל הזיות שוות ל60° אבל איך אני משתמשת בזה באיזשהו משפט סינוסים או קוסינוס אם אני לא יודעת את הצלעות…?
שלום
לא שרטטתי את השאלה.
אבל אם מגדירים צלע כ x ניתן למצוא יחסים בין גדלי צלעות בעזרת משפט הסינוסים.
היי, תודה על ההסברים אבל בתחילה (בנוסחאות בתחילת העמוד) כתבת את נוסחת שטח המשולש שיש חלקי שתיים ובדוגמא הראשונה בסעיף ד' כשהיה צריך למצוא את שטח משולש ABD לא חילקת לשתיים את התוצאה.
אשמח לתגובה האם לחלק לשתיים או לא…
תודה מראש
שלום
נעשתה שם טעות ותודה רבה על התיקון.
בנוסחת שטח משולש מחלקים ל 2.
תודה!
שלום,
אני מתקשה לפתור את השאלה הבאה:
" המשולש ABC הוא ישר זווית (°C=90) ושווה שוקיים (CA=CB).
AP הוא התיכון לניצב BC. חשב את גודל הזווית PAB. "
ניסיתי להגדיר את AB בתור 2X ואת AC=CB=X. אך לא קיבלתי תשובה נכונה עדיין.
תוכלו בבקשה לעזור?
שלום
לא כתוב ש AB כפול בגודלו מ CA = CB וזו השגיאה.
תגדיר את :
CA = CB = X
באמצעות משפט פיתגורס תגדיר את AB ומשם תתקדם.
למה זה לא שתי איקס? אם עושים פיתגורס, איקס בשנייה ועוד איקס בשנייה שווה ab*2, זה יוצא שתי איקס בשניה שווה ab*2, ואז עושים הוצאת שורס וזה יוצא שAB= 2x. לא?!
שלום
AB^2 = x^2 + x^2 = 2x^2
AB^2 = 2X^2
AB = √2 * X
שורש 2 כפול x ולא 2x.
אהה תודה!!
היי, איך אני מוצאת צלעות חסרות במשולש?
שלום
ניתן ללמוד בדף מציאת צלע שבאתר
https://www.m-math.co.il/trigonometry/finding-triangle-side/
תודות רבות עזר מאד
בשמחה
שלום, אתר מאוד טוב,
אתה אולי יכול לעזור לי בשאלה הזאת?
במשולש ישר זווית ABC,
מעלות ACB=90, אורך הניצב AC הוא 3 ס״מ. שטח המשולש הוא 6 סמ״ר.
חשבו את bc
שלום
תגדירי את הניצב השני כ x.
ותציבי את שני הניצבים בנוסחת שטח משולש
בגן שעשועים התקינו מגלשה לילדים הסירטוט שלפניכם מתאר את המגלשה אורך המגלשה- AC הוא 5.5 מטר.
הזווית ACB שבין המגלשה לקרקע היא בת 40.
א. חשבו את גובה המשולש AB
ב. הזווית ADC בין הסולם לקרקע היא בת 75, מה אורך הסולם?
אני מנסה המון זמן ולא מצליחה..
שלום
יש לך משולש ישר זווית שאורך היתר שלו הוא 5.5 מטרים ואחת הזוויות היא 40.
ניתן להשתמש באחת הפונקציות הטריגונומטריות למצוא את הצלעות.
דוגמאות כאן
https://www.m-math.co.il/trigonometry/finding-triangle-side/
שלום, אתר ממש מעולה!
השאלה שלי- ABC הוא משולש ישר זווית הנקודה F נמצאת על הצלע BC
AF חוצה זווית BAC נתון שזווית BAC=64 וAC=13 ס"מ
א. חשב את אורך הניצב AB
ב.חשב את אורך הקטע BF
ג.חשב את אור הקטע FC
שלום
אני לא מבין שאלות ללא שרטוט. אבל נראה ששני דפים יכולים לענות לך על השאלה.
היכרות עם הפונקציות הטריגונומטריות
https://www.m-math.co.il/math-10th-grade/trigonometry-introduction/
מציאת צלע
https://www.m-math.co.il/trigonometry/finding-triangle-side/
היי! ההסברים מעולים תודה רבה!
יש מצב שתוכל להעלות איזה סיכום על איך בעצם מציירים פונקציות טריגונומטריות ובכלל איך חוקרים אותם באופן כללי?
שלום רחלי
בנוגע לכיצד לחקור פונקציה טריגונומטרית כבר יש הסבר
http://www.m-math.co.il/4/482/trigonometric-functions-tutorial/
בנוגע לכיצד לשרטט אין דף מיוחד לנושא ובהחלט יעלה בעתיד.
כרגע אוכל לומר שמשרטטים פונקציה טריגונמטרית כמו פונקצייה אחרת, רק שמשתמשים לפעמים בתכונת הפונקציה הזוגית או האי זוגית על על מנת להשלים את השרטוט.
בהצלחה